Untaming Tradition

gjesteprogrammører

Mia Habib/Elle Sofe Sara/Sudesh Adhana

20 Oktober kl 13.00-22.00

Riksscenen


13.00 - 14.30 @ Intemscenen

Conservation, moderator TBC The artists and their work in relation to identity politics and the wider social context.

15.00 - 15.30 @ Klubbscenen

Performance But you were the joy/ Yaniv Cohen

15.30 - 19.00 @ Intemscenen

Interactive performance FÁDDÁ Magic Pharmacy/Marita I. Solberg

16:30 - 16.45 @ Klubbscenen 

Silent movie The Movie Concert/ Jassem Hindi og Mia Habib        

17.00 - 18.30 @ Foyer 

Conversation, moderator Hanna Helseth Social issues and violence, in relation to the artists and invited guests’ works                                                        

19:00 - 20.00 @ Klubbscenen

Performance and work in progress Beatnaga ii galgga gulgii geahccat / Elle Sofe Sara “Juohke nubbi” / Elle Sofe Sara (work in progress)

20:30-21:30 @ Hovedscenen

Dance performance Untamed Donkeys/Sudesh Adhana

21:30-22:00 @ Foyer

Chai and joik


Photo_Gadi_Dagon (1 of 1)-kopi copy.jpg

Y to C

Yaniv Cohen

but you were the joy’ (2010) Av Yaniv Cohen | Y til C - Yaniv Cohen " but you are the joy’ " er et selvbiografisk soloverk basert på Cohens opplevelser som en andre generasjon av nykommerne jøder fra Marokko til Israel. Forestillingen utforsker legemliggjørelsen av ‘enculturation’; hvordan prosessen som vi lærer om kulturen vi lever i resonerer i kroppen vår.

Mens denne prosessen undersøker Cohens mottakerperspektiv, jobber han for tiden med utvidelsen av arbeidet, som også vil utforske det 'forbipasserende' perspektivet. Det nye arbeidet skal premiere i løpet av 2020. Nykommerne fra Marokko til Israel ble plassert i såkalte "utviklingsbyer", som er et annet navn på en ghetto. Disse byene ble bygget av nyinnvandrede som ikke var fullt integrert i det israelske samfunnet. Med sine utadvendte personligheter ble marokkanske innvandrere ofte sett på som vulgære og uhøflige og ble ikke alltid ønsket velkommen med åpne armer.

Som tenåring ønsket jeg å bli akseptert som "normal" og tok avstand fra foreldrenes tradisjoner. Jeg prøvde å omfavne en mer subtil oppførsel, en "riktig". Under prosessen med å integrere meg i det norske samfunnet, konfronterte jeg igjen med min "vulgære" spørsmål og spørsmål jeg hadde angående identiteten min. Denne prosessen førte til at jeg undersøkte kulturen jeg fikk fra foreldrene mine, musikken, lyden, den "vulgære" oppførselen. Målet mitt var å finne og feire mine "vulgære" tradisjoner. Jeg vil finne en hyllest til livet i en av de mest essensielle handlingene, dans.

Kreditter

Performed by: Yaniv Cohen, Costume: Yaniv Cohen, Photo: Gadi Dagon.Music: “Improvisation” - Autour de Souleiman

”La Moledet Shouvi Roni” - Israeli Andalusian Orchestra

“Esterika”  Sfatatim

Co-produced by Carte Blanche (2005)

Forestillingen er et samarbeid med Riksscenen.


Mia-Habib-Foto-Tale-Hendnes.jpg

The Movie Concert

MIA Habib

The Movie Concert er en reise i lyd, bilde og tid til forskjellige steder i verden. Den ble opprinnelig bestilt for åpningen og Dansens Hus i Oslo i 2008 for å reflektere rundt tematikken rundt temaet «sentrum og periferi» på en personlig måte. Filmen peker på hvor sentrale historiske og politiske hendelser kan være perifere, men allikevel avgjørende i et menneskers liv.

Mia Habib (* 1980, Houston, Texas) er en Oslo-basert danser, utøver og koreograf som jobber i skjæringspunktet mellom forestilling, utstillinger, publikasjoner, foredrag, undervisning, mentorskap og kuratering. Arbeidet hennes beskrives  som å ha et kulturkritisk perspektiv på kropp, identitet, samfunn og dans. Hun jobber med laboratorier og forskning med en rekke spesialister, inkludert kunstnere, forskere, politiske aktivister og andre.

Blant Habibs kuratoriske praksiser er hennes arbeid med ‘Stranger Within’ sammen med Jassem Hindi, som kurerer en dansefestival i Jerusalem (2011-2012), co-programmering av jubileumseminaret på Dance House Oslo (2018) og å legge til rette for 10-dagers Sweet & Tender program “Living House” på Dansens Hus, Oslo, (2009).


some+bullshit.jpg

Untamed Donkeys

Sudesh Adhana

Denne forestillingen er en reaksjon på de nylige overgrepene mot kvinner i India. Om de skyldes et undertrykkende tankesett, vil ikke straff gi en løsning. Vi utforsker mulige årsaker bak de mange gruppevoldtektene den siste tiden: ideen om «den perfekte gutt», objektivisering av kvinner, den konservative oppfatningen av forholdet mellom mann og kvinne i et patriarkalsk system, misoppfatninger rundt maskulinitet, religiøs undertrykkelse og hverdagsvold. Vi reflekterer over de oversette forbindelsene mellom ungdoms oppførsel og erfaringene deres. Sju mannlige dansere med skoletavler og kritt skriver og beveger seg og skaper tankevekkende strukturer som skildrer det mannlige sinnets fysikk.

Vi dekonstruerer oppdragelsen av menn og kaster lys over sosiale stigma forbundet med kroppen, i bevegelser basert på situasjoner der menn oppfører seg som en mobb og tyr til vold, og ser på ettervirkningene. Mannlig usikkerhet skapt av det sosiale hierarkiet er hovedtemaet in forestillingen.

KREDITTER

Danser: Deepak Kurki shivaswamy, Lallit Kahatana, Vijay Rawat, Rahul Chhetri, Sumesh Vazhukkal Myilswamy, Sanjay Khan/Miraj Alam, Sudesh Adhana

Choreography, Set, costumes, songs & text - Sudesh Adhana with dancers

Light design – Niranjan Gokhle

Performance captures stills – Haran Kumar


giitugiitu_bg.jpg

Giitu giitu

Giitu giitu (Takk takk) tar oss tilbake til den tiden Læstadianske rørelser var vanlige.

Lengde: 7 min

Sjanger: Kort dokumentarfilm

Medvirkende

Film team:

Regissør og produsent: Elle Sofe Sara

Foto, redigering: Andreas Ausland

Komponister: Mari Boine, Roger Ludvigsen

Lyd etterarbeid: Roger Ludvigsen

Lys: Stefan Hencz

Lyd: Kim-Erling Johansen

Innspillingsleder, klapper: Kristin Holand

Produksjonsleder og statist ansvarlig: Mikal Mienna

Still foto: Torgrim Halvari

Fortellere: Máhte Máret/Marit M. Gaup Sara, Ante Bier Máret/Marit P. A. Gaup

skuespillere: Áilá Maja Utsi, Anitta Suikkari, Rawdna Carita Eira, Rávdná Turi Henriksen, Inger-Reidun Olsen, Aslak Mikal Mienna, Nils Henrik Buljo

Finansiert av: Internasjonal samisk filminstitutt, Nordnorsk filmsenter, Norsk kulturråd.


BEATNAGA 1 Foto Matti Aikio copy.jpg

Juohke nubbi

“Beatnaga ii galgga gulgii geahččat”

Koreograf: Elle Sofe Sara

Dansere: Hedda Rivrud, Andrea Wisnes, 1 utøver Medskapende: Marianne Kjærsund, Kristin Helgebostad, Hanna Mjåvatn, Sigrid Hirch Kopperdal. In collaboration with Dansearena nord. I "Ikke døm en hund etter pelsen" trekker tre dansere gradvis publikum dypere ogdypere inn i et mytisk, ritualistisk landskap som utfordrer dem til å se mer enn bare det ytre.

 

Work in progress “Juohke nubbi” Sammen med den trioen "Ikke døm en hund etter pelsen" (Beatnaga ii galgga gulgii geahččat) fra 2011, kommer koreograf Elle Sofe Sara til å presentere utdrag av sitt nye verk som pågår "Juohke nubbi" (w.t) . Tittelen på Elle Sofe Saras første solo-verk, “Juohke nubbi” (w.t.), er sámi og betyr ett av to. Det vil være en koreografisk refleksjon over det faktum at én av to samiske kvinner statistisk opplever seksuell vold,  mer enn dobbelt så mange som i resten av Norge. Gjennom bevegelsesmidler og tekst avslører dette arbeidet gradvis volds ødeleggende kraft, men også den helbredende fornyelsen som forhåpentligvis vil følge hvis vi bare tillater det.

BIO

Elle Sofe Sara, med base i Guovdageaidnu, er en koreograf og regissør som jobber i krysningen av videokunst, filmskaping og dans. I sine arbeider setter hunofte søkelyset på de sosiale, politiske og kulturelle særegenhetene og utfordringene til det samiske folket. Hun har en mastergrad i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo og studerte dans ved Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance London.