UNTAMING TRADITION

gjesteprogrammERING AV

Mia Habib, Elle Sofe Sara OG Sudesh Adhana

20. Oktober, kl 13.00-22.00

Riksscenen


13.00 - 14.30: Intimscenen

Samtale: med Sajan Mani, Jassem Hindi, Mia Habib, Geir Tore Holm og moderator Melanie Fieldseth. Om deres kunstnerskap i forhold til identitetspolitikk i en større kontekst.

15.00 - 15.30: Klubbscenen

Forestilling: ‘But you were the joy’ av Yaniv Cohen

15.30 - 19.00: Intimscenen

Forestilling: ‘Fáddá Magic Pharmacy’ av Marita Isobel Solberg

16:30 - 16.45: Klubbscenen 

Stumfilm: ‘The Movie Concert’ av Jassem Hindi og Mia Habib        

17.00 - 18.30: Foajee

Samtale: Elle Sofie Sara og Sudesh Adhana om samfunnsutfordringer rundt vold, i relasjon til egne og andres verk. Moderator er Hannah Helseth.                                                 

19:00 - 20.00: Klubbscenen

Forestilling: ‘Beatnaga ii galgga gulgii geahččat’ / Arbeidsvisning: ‘Juohke nubbi’ av Elle Sofe Sara

20:30-21:30: Hovedscenen

Forestilling: ‘Untamed Donkeys’ av Sudesh Adhana

21:30-22:00: Foajee

Avslutning: Chai og joik


Juohkke nubbi 1.JPG

Juohke nubbi

Juohke nubbi er det nyeste soloverket av Elle Sofe Sara. Juohke nubbi er på samisk og betyr “en av to” som refererer til det faktum at statistisk sett opplever en av to samiske kvinner vold. Mer enn dobbelt så mange som i resten av Norge. Soloen inviterer publikum til en lekeplass - en kort koreografisk refleksjon der stillhet snakker høyere enn ord.

Regissør og manus: Elle Sofe Sara
Utøver: Ánne Mággá Wigelius
Dramaturgisk veiledning: Thomas Schaupp

Takk til Dansearena Nord.


BEATNAGA 1 Foto Matti Aikio copy.jpg

Beatnaga ii galgga gulgii geahččat

Har vi kommet til en samisk fight klubb?

I Beatnaga ii galgga gulgii geahččat (Dont judge the dog by it´s fur) trekker tre dansere gradvis publikum dypere og dypere inn i et mytisk, ritualistisk landskap som utfordrer dem til å se mer enn bare det ytre.

“Rå, oppsiktsvekkende, befriende, frekk og helt individuell”
Inger-Margrethe Lunde, Aftenposten


Koreograf: 
Elle Sofe Sara
Dansere:
Putli Hellesen, Maya Mi Samulsen, Andrea Winsnes
Originale dansere: Marianne Kjærsund, Hanna Mjåvatn, Kristin Ryg Helgebostad, Sigrid Hirsch Kopperdal
Komponist: 
Torgeir Vassvik
Scenograf:
 Joar Nango
Lys design:
 Kaja Glenne Lund
Kostyme design:
Elle Sofe Sara

2019 versjonen ble støttet av Sámediggi / Sametinget og Dansearena Nord


Film installasjon 1.jpg

Giitu giitu - videoinstallasjonen

Giitu giitu (Takk takk) er en kort dokumentarfilm og tar oss tilbake til den tiden Læstadianske rørelser var vanlige.

Lengde: 7 min
Pågående hele dagen, flere steder på Riksscenen.

Filmskaper: Elle Sofe Sara
Foto, redigering: Andreas Ausland
Støttet av: Internasjonal samisk filminstitutt, Nordnorsk filmsenter, Norsk kulturråd.

Elle Sofe Sara

Elle Sofe Sara, med base i Guovdageaidnu, er en koreograf og regissør som jobber i krysningen av videokunst, filmskaping og dans. I sine arbeider setter hun ofte søkelyset på de sosiale, politiske og kulturelle særegenhetene og utfordringene til det samiske folket. Hun har en mastergrad i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo og studerte dans ved Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance London.


PROFIL.M.I.A Cropped .jpg

The Movie Concert

The Movie Concert er en reise i lyd, bilde og tid satt til levende musikk av Jassem Hindi og Mia Habib.

To unge kvinner hopper i vannet ved Rullestad i 1949, statskuppet i Hellas i 1969, en danseforestilling i PKK geriljaen i 2005, Varg Vikernes-rettsaken i 1994, The Freedom Theatre i Jenin flyktningeleir i 2007. Dette er noen hendelser som eksemplifiserer hvordan sentrale historiske og politiske hendelser kan være perifere og samtidig avgjørende i en enkeltpersons persons liv. Mesteparten av filmmaterialet er fanget av Mias far, kollegaer eller henne selv, og bygger på solostykket Missing In Action fra 2005.
Missing in Action vises under CODA festivalen mandag 21. oktober på Scenehuset.

Dette korte verket var opprinnelig et bestillingsverk rundt temaet “senter og periferi” i forbindelse med åpningen av Dansens Hus 2008.

Konsept og utøver: Mia Habib
Musikk: Jassem Hindi
Filmskaper: Erlend Eidsem Hansen

Produsert av Dansens Hus & Mia Habib Productions, Støttet av Kulturrådet

Mia Habib

Mia Habib (* 1980, Houston, Texas) er en Oslo-basert danser, utøver og koreograf som jobber i skjæringspunktet mellom forestilling, utstillinger, publikasjoner, foredrag, undervisning, mentorskap og kuratering. Arbeidet hennes beskrives som et kulturkritisk perspektiv på kropp, identitet, samfunn og dans. Hun jobber med laboratorier og forskning sammen med en rekke spesialister, inkludert kunstnere, forskere, politiske aktivister og andre.

Blant Habibs kuratoriske praksiser er hennes arbeid med ‘Stranger Within’ sammen med Jassem Hindi, som kurerer en dansefestival i Jerusalem (2011-2012), co-programmering av jubileumsseminaret på Dansens Hus (2018), og å legge til rette for 10-dagers Sweet & Tender-programmet “Living House” på Dansens Hus, (2009).


some+bullshit.jpg

Untamed Donkeys

Untamed Donkeys er en reaksjon på de nylige overgrepene mot kvinner i India. Om de skyldes et undertrykkende tankesett, vil ikke straff gi en løsning. Vi utforsker mulige årsaker bak de mange gruppevoldtektene den siste tiden: ideen om «den perfekte gutt», objektivisering av kvinner, den konservative oppfatningen av forholdet mellom mann og kvinne i et patriarkalsk system, misoppfatninger rundt maskulinitet, religiøs undertrykkelse og hverdags-vold. Vi reflekterer over de oversette forbindelsene mellom ungdoms oppførsel og erfaringene deres. Sju mannlige dansere med skoletavler og kritt skriver og beveger seg og skaper tankevekkende strukturer som skildrer det mannlige sinnets fysikk.

Vi dekonstruerer oppdragelsen av menn og kaster lys over sosiale stigma forbundet med kroppen, i bevegelser basert på situasjoner der menn oppfører seg som en mobb og tyr til vold, og ser på ettervirkningene.
Mannlig usikkerhet skapt av det sosiale hierarkiet er hovedtemaet in forestillingen.

Dansere: Deepak Kurki shivaswamy, Lallit Kahatana, Vijay Rawat, Rahul Chhetri, Sumesh Vazhukkal Myilswamy, Sanjay Khan/Miraj Alam, Sudesh Adhana
Koreografi, design, kostyme, sang og tekst: Sudesh Adhana with dancers
Lysdesign: Niranjan Gokhle
Forestillingsbilder: Haran Kumar

Sudesh Adhana

Sudesh Adhana er født i Faridabad, i India og flyttet til Norge i 2006. Han er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo og har en bachelor samtidsdans. I tillegg til sin BA har han studert danseformene Mayurbhanj Chhau og Kathakali, ved Shri Ram.


 

GJESTER

 
Photo_Gadi_Dagon (1 of 1)-kopi copy.jpg

Y to C

But you were the joy (2010) av Yaniv Cohen | Y til C, er et selvbiografisk solo-verk basert på Cohens opplevelser som en andre generasjon jøde fra Marokko til Israel. Forestillingen utforsker legemliggjørelsen av ‘enculturation’; hvordan prosessen som vi lærer om kulturen vi lever i resonnerer i kroppen vår.

Mens denne forestillingen undersøker Cohens mottakerperspektiv, jobber han for tiden med utvidelsen av arbeidet som også vil utforske det 'forbipasserende' perspektivet. Det nye arbeidet skal ha premiere i løpet av 2020. Nykommerne fra Marokko til Israel ble plassert i såkalte "utviklingsbyer", som er et annet navn på en ghetto. Disse byene ble bygget av innvandrere som ikke var fullt integrert i det israelske samfunnet. Med sine utadvendte personligheter ble marokkanske innvandrere ofte sett på som vulgære og uhøflige og ble ikke alltid ønsket velkommen med åpne armer.

Yaniv Cohen

Som tenåring ønsket Cohen å bli akseptert som "normal" og tok avstand fra foreldrenes tradisjoner. Han prøvde å omfavne en mer subtil og “riktig“ oppførsel. Under prosessen med å integrere seg i det norske samfunnet konfronterte han igjen sine "vulgære" spørsmål, og spørsmål han hadde angående identiteten sin. Denne prosessen førte til at han undersøkte kulturen han fikk fra foreldrene sine, musikken, lyden, den "vulgære" oppførselen. Målet hans var å finne og feire sine "vulgære" tradisjoner. Han vil finne en hyllest til livet i en av de mest essensielle handlingene, dans.

Performed by Yaniv Cohen
Costume Yaniv Cohen
Photo Gadi Dagon
Music “Improvisation” - Autour de Souleiman, ”La Moledet Shouvi Roni” - Israeli Andalusian Orchestra, “Esterika” - Sfatatim
Co-produsert av Carte Blanche (2005)


F425B256-1E48-427B-8910-B9DC85EC38E8.jpeg

Fáddá Magic Pharmacy

Slipp tre steiner for tre ord 
Og to for to 

Dette er en opplevelse for dere som opplever frykt for snø eller fremmede, utfordringer med mørke, din bankkonto eller jaktsesongen, angst for framtiden og hva du skal ha på deg, eller forvirring på en eller annen måte.

Kom innom Fáddá Magic Pharmacy og få din kollektiv eller personlig behandling og forankring under festivalen. 

MARITA ISOBEL SOLBERG

Solberg er musiker og billedkunstner, arbeider hovedfag lyd, performancekunst og installasjon. Gjennom henne a utforsker kommunikasjon og transformasjon gjennom vitenskap, historie og tilstedeværelse. Hennes performative ekspres tar publikum med på en reise der magi kan skje i tillegg til mastergraden fra Oslo National Aca of the Arts (2007), og Nordland Art and-Filmschool i Lofoten, hun har sunget og utforsket annerledes musikalske sjangre helt siden barndommen, og utviklet henne stil. I dag opptrer hun sammen med teamet sitt i M M M A S, skaper ny kunst og musikk. Solberg er opprinnelig Manndalen i Nord-Troms. Med base i Tromsø, Norwa lever et nomadisk liv på det norske og internasjonale scene. Hun har gjort forestillinger og boliger i pl som The Watermill Center i New York, Grace Exhibitio Space i Brooklyn, NY, Art / Life Institute i Kingston, Performance Studio i London, The Arctic Hideaway Fleinvær og Center For Nonconformist Artist i St. Petersburg, Russland. Med sin sterke tilknytning til th nordnorsk del av landet, har hun vært t direktør for den fiktive samiske Daiddamusea i prisbelønnet museumsforestilling av Riddu Duottar Muse Nord-Norges kunstmuseum i 2017.