21/9 2017

CODA festivalen 2017 - Nordens største dansefestival går av stabelen 17. - 28. oktober

Wide rocio molina  djfrat caida del cielo 3 hd

Foto: Pablo Guidali - Caída del Cielo av Rocío Molina

Nyskapende flamencodans, kinesisk samtidsdans, to norske urpremierer, folkedans og samtidsdans i skjønn forening, burlesk portugisisk danseteater, vakker solodans med krykker og mye mer.

Et vell av forestillinger blir spilt i hele Oslo og i Bærum. Festivalen åpner på Dansens Hus med den spanske flamencodanseren Rocío Molina som har markert seg sterkt internasjonalt med sin nyskapende flamenco.
På Operaen vises Unknown pleasures av det kjente franske kompaniet CCN-Ballet de Lorraine – en forestilling fullt av overraskelser der koreografenes navn holdes hemmelig!
Det er første gang Norge får besøk av koreograf og danser Marlene Monteiro Freitas som har vokst opp på Kapp Verde-øyene og for tiden bor i Portugal. Hun fremfører to meget originale forestillinger på Black Box teater.
Ingun Bjørnsgaard, en av nestorene innenfor norsk samtidsdans, markerer sitt 25-årsjubiluem på Bærum Kulturhus med ny forestilling.
Frozen Songs av Ina Christel Johannessen hadde nylig en kritikerbejublet urpremiere på Hålogaland Teater, og vises også under CODA på Dansens Hus. På Riksscenen presenteres en tredelt forestilling hvor folkedans blir brukt som utgangspunkt for tre høyst moderne forestillinger.
Avslutningsforestillingen er en fascinerende blanding av dans, teater og film av den belgiske koreografen Michèle Noiret, som gjennom en årrekke har gjort seg bemerket internasjonalt.

CODA 2017 presenterer 29 ulike forestillinger fra 11 forskjellige land. Festivalen samarbeider med åtte arenaer i Oslo og Bærum. I tillegg presenteres rikholdig workshop-program, seminarer og kunstneriske samtaler, CODA+ rettet mot seniorer og partykonseptet CODA klubb – 12 dager til ende.

CODA Oslo International Dance Festival er en festival med lang og sterk historie, som nå står på terskelen av en ny æra. Festivalen i 2017 er en avskjed med kunstnerisk leder Lise Nordal som har gitt liv til CODA festivalen gjennom 15 år hvor det har blitt presentert nasjonal og internasjonal dansekunst for et norsk publikum – et stort løft for dansen i Norge. I tillegg er årets festival en velkomst til vår nye festivaldirektør og kunstneriske leder Stine Nilsen som tiltrådde stillingen 1. september.

Velkommen til årets CODA arrangementer 2017!

Mer informasjon: www.codadancefest.no

Bilder: www.codadancefest.no/presse

Faktaboks:
CODA festivalen 2017 – TID & UTVEKSLING / TIME & SHARING
20 produksjoner
29 forestillinger
8 workshops
10 seminarer og artist talks
CODA Impro med improvisert dans på Operataket og på Vulkan
CODA Club

Stine Nilsen har jobbet som freelance danser og pedagog siden hun studerte på Trinity Laban Conservatoire of Movement and Dance, London, 1993-97. Siden 2007 har Stine vært kunstnerisk co-direktør for Candoco Dance Company, og hun er nå festivaldirektør og kunstnerisk leder for CODA Oslo International Dance Festival.

Lise Nordal var med på å stifte CODA Oslo International Dance Festival.
I 2006 ble hun utnevnt som kunstnerisk og administrativ leder.
Fra 2010 til august 2017 har hun fylt rollen som festivaldirektør og kunstnerisk leder.

Eckhard Thiemann er Associate Artistic Curator for CODA 2017. Han er også Programming Associate – Dance for The Lowry (UK) og kunstnerisk leder for Shubbak, festivalen for samtidig arabisk kultur som finner sted over hele London.

Pressekontakt CODA Festivalen 2017:

Vibeke Christensen, Kulturbyrået Mesén
mobil: 92 88 68 12 vibeke@mesen.no

Elisabeth da Lange, markedssjef i CODA festivalen
mobil: 481 55 266  elisabeth@codadancefest.no

Thumb rocio molina  djfrat caida del cielo 3 hd

Foto: Pablo Guidali - Caída del Cielo av Rocío Molina

Download (X px, kb)

Thumb claire cunningham in give me a reason to live photographer hugo glendinning 2

Foto: Hugo Glendinning - Give Me a Reason to Live av Claire Cunningham

Download (X px, kb)